slidebg1

Garreta i Arboix, Juli

Sant Feliu de GuĂ­xols (Baix EmpordĂ ), 12 marc 1875 - 2 desembre 1925

Apunts biogrĂ fics
De família menestral, la seva formació va ser bàsicament autodidacte. Va rebre nocions de música dels seu pare, rellotger i músic, i del director de coral Ramon Novi. Va actuar a la cobla i orquestra paterna anomenada La Vella, i després d’una estada a Vilanova (per aprendre l’ofici de rellotger), ho va fer en el Quintet Garreta. Aquest modus vivendi s’esqueia al seu temperament tranquil i li deixava temps lliure per dedicar-se a la creació musical. L’ambient en què es va moure al Sant Feliu modernistra va ser el d’un cercle d’amics benestants que li van permetre accedir a les grans partitures clàssiques i romàntiques i a compositors com Mahler, Strauss i Schömberg.

Fora de Catalunya, només va anar a Paris i a Bayreuth, cosa que li va permetre conèixer directament l’obra de Wagner, i els seus desplaçaments es van limitar a Barcelona per la relació amb l’Orfeó Català, Lluís Millet i Pau Casals, que va donar a conèixer l’obra de Garreta a Madrid, París i Londres. Va conrear la música simfònica i la de cambra i va rebre diferents guardons, i del seu catàleg resulten especialment remarcables les dues sonates (piano i violoncel) i les cançons.

En el seu catàleg per a cobla (circumscrit a la forma sardana) s’hi distingeixen tres etapes: la primera inclou obres de joventut, a les quals van seguir obres amb un marcat segell, que van suposar la transició a les seves obres definitives. Va instrumentar per a orquestra simfònica les sardanes La pedregada, A en Pau Casals, Nydia, Mar d’argent, La pastora enamorada, Isabel, Giverola i la inclosa en Sonata per a piano, mentre que Joan Pich Santasusana va instrumentar la de la Suite Empordanesa. Va vetllar per convertir la sardana en una forma apta per al concertisme simfònic, i va contribuir a la seva difusió internacional.

La seva personalitat musical inconfusible van fer sorgir la dita popular que deia que hi ha tres tipus de sardanes: les que no tenen qualitat, les que sí que en tenen, i les d’en Garreta.

Sardanes premiades
Isabel – 1r Premi IV Festa Música Catalana, 1908
La pastora enamorada – 1r Premi IV Festa Música Catalana, 1908
Llicorella – 1r Premi Jocs Florals de la Bisbal, 1911Dalt les Gavarres – Premi Girona, 1919


Per a més informació sobre l'autor consulteu la següent pàgina.

Títols en el nostre arxiu

Sardanes

Títol Tipus Any
A en Pau Casals Sardana per a cobla 1920
A en Pau Casals Sardana per a altres formacions 1999
Agna Rosa Sardana per a cobla 1905?
aubada, L' Sardana per a cobla
aubada, L' Sardana per a piano
ball de la Joana, El Sardana per a cobla 1902
beata, La Sardana per a cobla
bellugosa, La Sardana per a cobla
Boirines Sardana per a cobla
bordeta, La Sardana per a cobla
bruixa, La Sardana per a cobla
calĂ ndria, La Sardana per a cobla
cant dels ocells, El Sardana per a cobla 1904?
Carmeta Sardana per a cobla 1920
cigala, La Sardana per a cobla
Dalt Les Gavarres Sardana per a cobla
Dalt Les Gavarres Sardana per a piano
donzella de la costa, La Sardana per a cobla 1902
Enyorança Sardana per a cobla
Enyorança Sardana per a piano
fada, La Sardana per a cobla 1902
filla del marxant, La Sardana per a cobla 1909
filosa, La Sardana per a cobla 1899
fira, La Sardana per a cobla
Flor de neu Sardana per a cobla 1902?
Frisança Sardana per a cobla 1907
Frisança Sardana per a piano 1907
gaita, La Sardana per a cobla 1900-
gelosa, La Sardana per a cobla 1898
Giverola Sardana per a cobla 1920
Giverola Sardana per a piano 1920
Griselda Sardana per a cobla
Griselda Sardana per a piano
Innominada Sardana per a cobla 1915
Innominada Sardana per a altres formacions
Innominada Sardana per a altres formacions 2019
Isabel Sardana per a cobla 1921
Isabel Sardana per a piano
Juny Sardana per a cobla 1921
Juny Sardana per a més de dues cobles
Juny Sardana per a piano 1921
Juny Sardana per a altres formacions
llar, La Sardana per a cobla 1922
Llicorella Sardana per a cobla
llumenera, La Sardana per a cobla
Mar d'argent Sardana per a cobla
Mar d'argent Sardana per a més de dues cobles
Maria Sardana per a cobla 1908
Maria Sardana per a piano 1908
Matinada Sardana per a cobla 1907
Matinada Sardana per a piano 1907
mimada, La Sardana per a cobla
mosca, La Sardana per a cobla
Nuri Sardana per a cobla
Nydia Sardana per a cobla 1920
Nydia Sardana per a cor i cobla 2006
orfe, L' Sardana per a cobla 1904?
Pastora enamorada Sardana per a cobla
Pastora enamorada Sardana per a piano
Pastoral Sardana per a cobla
pecadora, La Sardana per a cobla 1902
Pedregada Sardana per a cobla 1921
plat de carn d'olla, Un Sardana per a cobla
ploranera, La Sardana per a cobla
Primavera Sardana per a cobla 1920
pubilla, La Sardana per a cobla 1897
pubilla, La Sardana per a piano 1897
Recordant Sardana per a cobla 1919
riolera, La Sardana per a cobla 1898
rondalla, La Sardana per a cobla 1902
rondalla, La Sardana per a piano 1902
rosada, La Sardana per a cobla 1902
rosella, La Sardana per a cobla 1902
rosella, La Sardana per a piano 1902
RosĂł Sardana per a cobla 1906
ruda, La Sardana per a cobla
Sardana de la sonata en Do menor Sardana per a piano
Somni dolç Sardana per a cobla 1905
Somni dolç Sardana per a piano 1905
Somni gris Sardana per a cobla 1905
Somni gris Sardana per a piano 1905
Somnis Sardana per a cobla 1919
Suite en sol (Suite empordanesa) Sardana per a altres formacions
testament d'Ameli, El Sardana per a cobla 1909
Violeta Sardana per a cobla 1909
xerraire, La Sardana per a cobla 1898
Zaira Sardana per a cobla 1907
Zaira Sardana per a piano 1907

 

Transcripcions per a cobla

Títol Tipus Any
Scherzo (de la Suite Empordanesa) Obra transcrita per a cobla